Wystawa Światowa EXPO w Japonii 2005
|
W dniach 25 marca - 25 września 2005 roku, czyli przez 185 dni, nasz kraj jest prezentowany na piątej wystawie w historii światowych prezentacji - EXPO 2005. Tym razem uczestnicy z ponad 120 krajów zjechali do gościnnej Japonii - najbardziej uprzemysłowionego regionu na kuli ziemskiej - do prefektury Aichi, ze stolicą Nagoya. Jako ciekawostkę warto nadmienić, iż wielkość PKB tego przemysłowego centrum jest równe PKB Kanady!
Organizatorzy są przekonani, że zainteresowanie będzie ogromne. Spodziewają się 15 milionów gości, z czego 90 % to Japończycy. Kraj kwitnącej wiśni już po raz drugi jest gospodarzem EXPO. Wystawę w Osace w roku 1970 zwiedziło 64 miliony obywateli naszego globu!
Myśl przewodnia EXPO 2005 brzmi "Mądrość natury". Jako podtytuł funkcjonuje hasło "Ekspozycja globalnej harmonii". Wystawa ma na celu zachęcenie mieszkańców Ziemi do życia w całkowitej harmonii z naturą w Trzecim Tysiącleciu.
Na czele Komitetu Organizacyjnego EXPO stoi twórca, a zarazem szef koncernu Toyoty Shoichiro Toyoda. Od początku był jednym z najbardziej zagorzałych inicjatorów zorganizowania wystawy w Aichi. Pod teren EXPO przeznaczono aż 173 ha, które zostały zabudowane w całkowicie spójnej koncepcji architektoniczno - przestrzennej. Wspaniałe nowoczesne drogi oraz kolej przemieszczająca się na "poduszce magnetycznej" łączy centrum wystawowe z sąsiednimi miastami. Połączenie z Nagoyą ułatwia także nowo wybudowane lotnisko międzynarodowe. No cóż, nie zazdrośćmy, bierzmy przykład! Japończycy znani są z perfekcji, ale to pociąga za sobą ogromne koszty i tak Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Finansów szacuje wydatki na 135 mld jenów, czyli ok. 1,2 mld Euro. Do tego dochodzą koszty eksploatacyjne, szacowane na ok. 50 mld jenów, które zostaną pokryte głównie z opłat za bilety wstępu.
Polska ekspozycja nawiązuje do tematu "Sztuka życia". Pawilon naszego kraju zdobi imponujący fortepian ze szkła. Monumentalna rzeźba symbolizuje muzykę Fryderyka Chopina, którego twórczość jest bardzo ceniona w Japonii. Ekspozycja została zorganizowana na powierzchni ok. 1000 m2. W czasie trwania EXPO 2005 zaprezentowany zostanie bogaty program kulturalny, wystąpi wielu znanych polskich artystów (w maju zaśpiewa m.in. Anna Maria Jopek).
Promocja Polski adresowana jest do wszystkich zwiedzających EXPO 2005. Ma na celu, przede wszystkim popularyzację dorobku artystycznego, przyciągnięcie szerokich rzesz turystów do kraju nad Wisłą oraz zwiększenie zagranicznych (głównie japońskich) inwestycji w Polsce.
|
|
Natalia Białkowska
|
|